Norge, som verden for øvrig, er inne i en svært spesiell og til dels krevende tid. For de mange av oss som pr alder er i risikosonen for smitte og problemer, er det selvsagt et spørsmål om hva vi kan delta i, og hva bør vi holde oss unna? Hver og en må selvsagt selv avgjøre om det er forsvarlig å delta. Spørsmålet er i vår sammenheng: er det forsvarlig å jobbe dugnad, slik vi er vane med og trives med?
Undertegnede var derfor litt spent da jeg møtte resten av gjengen til den vanlige mandagsdugnaden. Hvordan ville de siste dagers meldinger om økende smitte og sterkere krav til å begrense sosial omgang slå ut på deltagelsen? Raskt kunne jeg slå fast; det var kun to av den faste gruppa som ikke møtte, dette av helt andre grunner enn corno. Betyr det at det er en uansvarlig gjeng som jobber dugnad i Brottet? Svaret er nei, det er rammene og organiseringen av dugnaden som gjør dette trivselsprosjektet mulig. Kort fortalt går dette på følgende :
- Arbeidet er fordelt på fem ulike plasser som gir rom for nødvendig avstand
- Det aller meste av arbeidet foregår ute
- Når vi spiser i Amfigrotta så plasseres bord og stoler på en måte som sikrer nødvendig avstand
- trivsel og begrenset sosial omgang er en folkehelsefaktor vi bevisst pleier som vern mot den ofte negative informasjonsstrømmen.
Involvering av barn og unge
Barn og unge er på ingen måte fraværende i de mange aktivitetene som pågår i og rundt Brottet Kystkultursenter. Stikkord her er barne- og ungdomsteateret «Brottungær», sjøspeidernes aktivitet i havna med tre seiljoller, Den kulturelle skolesekken som kystmuseet har ansvar for, og kystlekeplassen der spesielt de små barna stortrives.
Nå satser vi også sterkt på å trekke skolen og speiderne aktivt med i vårt store prosjekt «Hvalerskøyta. I dag hadde vi invitert ungdomsskolene både på Hvaler og Kråkerøy sammen med sjøspeiderne på Hvaler til et orienterings- og planleggingsmøte nettopp for å legge et løp for en slik involvering.
Kort fortalt så er konklusjonen fra møtet følgende:
- Allerede i januar så vil en gruppe på rundt 10 elever og lærer Benedikte Løkhaug fra Kråkerøy ungdomsskole delta i deler av arbeidet i det nye båthuset. Dette som del av valgfaget «Levende kulturarv».
- Hvaler ungdomsskole har som målsetting å etablere tilsvarende valgfag og styre dette inn mot deltagelse i prosjektet fra skoleåret 2021/22
- Når den nybygde Hvalerskøyta, «Arnt Otto» og skøyta «Skarven» kommer på vannet, inviteres skolene og speiderne til å bruke skøytene i sin undervisning.
Paul Henriksen