Dugnad med nye prosjekter på menyen

Selv om mye av arbeidet på mandagsdugnadene dreier seg om vedlikeholdsarbeid, så er det også dager da vi gyver løs på “nye prosjekter”. I dag gjennom arbeidet med å legge til rette for parkeringsplasser for bevegelseshemmede, samt arbeidet med en slipp for å kunne sette ut og trekke opp båter.

Når det gjelder HC-plasser, så er det ved forestillinger og arrangementer i Brottet behov for å ha plasser tilgjengelig for personer som har problemer med å gå fram og tilbake fra p-plassen. Fram til nå har vi disponert noen plasser på naboens tomt, men dette er et område som ikke er mulig å bruke på dager med regn. For å sikre oss, legger vi om og rydder et område nedenfor Brottet amfi der vi i dag har søppelconteinere.

Et materiallager har det også vært behov for lenge. Fram til nå har det ligget materialer utenfor Båtbyggeriet i tillegg til at plank og annet materiale har vært lagret inne. Dette har både skapt rot og gir liten oversikt over hva vi har og ikke har. Derfor ble det i dag lagt ned tre stenblokker som skal gi støtte til lageret som skal “henge” på veggen på Båtbyggeriet. På bildet under er Bente Eldjarn Johansen og Ragnar Holte i gang med dette grunnarbeidet.

Selv om nye “prosjekter” har preget de siste årenes aktivitet i Brottet, ser vi nå at vedlikehold og opprydding kommer til å bli en stadig større del av virksomhet til dugnadsgjengen, som her gjennom nedrigging av utstillingen av bilder fra Roseslottet og i form av malerarbeid. Knut Hjortland og Erling Olsen tok i dag ned resten av bildene som nå blir lagret. Kåre “maler’n Næss, sørget for at den nye døra på Byssa fikk nok et strøk med hvitt.

To store sleder som sannsynlig ble trukket av hester, men hva ble de brukt til; frakt av stenblokker?, frakt av gjødsel til jordene ? Eller til flere formål?

Vi hentet i dag to lange og kraftige kjelker på kystmuseet da disse var tenkt kastet. Ved første øyekast antok vi at dette var kjelker brukt til å frakte sten på vinterstid fra områder i fjellet der det var vanskelig å bruke vogner. Fint om noen kan gi oss tips om bruksområde(r).

Kjelker som ble trukket av hest, men hva var bruksområdene for disse