Kulturarvopplevelser

Mens Viken fylkeskommune fortsatt var Viken fikk Hvaler kulturvernforening bevilget kr 75.000,- for utvikling av samarbeidet med Stiftelsen DS Hvaler. Dette under overskriften “Kulturarvopplevelser”. I dette ligger ønsket om å utvikle reiselivprodukter der kulturminner står i sentrum. Dette er mao et flersidig prosjekt der ønsket om fokus på kulturminner, kulturområder og historiske “fortellinger står sentralt, men der det det også er et mer langsiktig ønske om å se disse elementene mer i en kommersiell sammenheng.

Hva er det så vi kan skape i en samhandling mellom Stiftelsen DS Hvaler og Hvaler kulturvernforening? Dette har vi nå jobbet med i vel ett år, men tekniske utfordringer med båten har ført til at vi ikke har kommet så langt i konkretiseringen som vi ønsket. Det korte svaret er å utvikle besøkspakker der både enkeltpersoner og firmaer og organisasjoner tilbys tilrettelagte turer i skjærgården med veteranbåten MS Hvaler (MS fordi den er restaurert med utgangspunkt i standarden i 1948). I et slikt sett av tilbud kan det dessuten ligge turer til forestillinger, konserter og andre typer arrangementer i Brottet kystkultursenter.

Tirsdag 6. august var det klart for den første testen på en slik samhandling der 15 barn i tidlig ungdomsskolealder, i regi av “Fritid i Fredrikstad” (Fredrikstad kommune) var med MS Hvaler på tur til Brottet kystkultursenter der kulturvernforenigens folk la til rette for servering, bading, lek og litt informasjon om stedet de besøkte.

Arnt Martin Brynildsen, Anne-Lill Adamsen Reff og Kirsti Knudsen fra styret i Hkvf la til rette for flott servering ved Byssa strandkafé til femten barn og like mange voksene.
Mannskap og støttespillere i Stiftelsen DS Hvaler blir utvilsomt meget sentrale samspillere for kulturvernforeningen i årene som kommer.

Selv om besøket i går ble både hyggelig og ga gode erfaringer for videre samarbeid, så må planene om en oppfølging senere i uka dessverre avlyses. Dette etter at MS Hvaler møtte tekniske utfordringer som må løses for å skape den sikkerheten rundt frakt av passasjerer som er helt nødvendig.

Hvaler kulturvernforening takker imidlertid både “Fritid i Fredrikstad” og mannskapet på MS Hvaler for en hyggelig og fin erfaringsdag, samtidig som vi krysser fingrene for at de tekniske utfordringene kan løses relativt raskt slik at inntektene som Stiftelsen har kalkulert med i 2024 etterhvert kan synes i regnskapet.