Kulturvernforeningen blir eier av en gammel Hvaler-skøyte!

Som tidligere fortalt, så er Hvaler Kulturvernforening i gang med å forberede et nytt større prosjekt som innebærer bygging og drift av en replika (modell i full størrelse) av en Hvaler-skøyta anno 1880. Dette fordi det pt finnes få slike skøyter i drift, samt for å løfte fram historien om losens liv og virke.

Den siste tiden har det kommet et nytt element inn i dette prosjektet, da Knut Sørensen hentet en mindre Hvaler-skøyte fra antatt den samme tidsperioden (1880) til Hvaler. Skøyta med navnet Fri, tidligere Skarven, er pt. ikke i seilbar stand, og nå vinterlagret ved Brottet. Samtidig er båten i så vidt god stand at den bør kunne komme på vannet til kulturvernforeningens 50-årsjubileum i 2021.

Knut Sørensen – bildet over, har nå tilbudt foreningen denne skøyta. I kveld behandlet  styret i kulturvernforeningen saken og gikk enstemmig inn for å innlemme 25»-ingen i prosjekt «Hvalerskøyta» med den klare målsetting at skøyta skal på vannet, og ikke gå inn i rekken av båter «under presenning». For å nå dette målet ber vi nå de som måtte være interessert i å bli med på restaureringsarbeidet fra kommende vår, om å melde seg til tjeneste. Her skal legges til at vi også er i god dialog med sjøspeiderne som vil være en mulig brukergruppa av skøyta som vil få sin faste plass ved Nordgårdsbrygga.

Som første ledd i dette prosjektet, søker vi nå Hvaler kommune om oppføring av et båtskur på 15 x 8,5m i området ved Nordgårdsbrygga ved Brottet. Dette båtskuret skal gi rom både for vår nyervervelse, som jeg velger å kalle  «Skarven», samt for skøyta som etter hvert skal bygges og som vi nå søker flere kilder for finansiering på.

At vi nå går til det skritt å innlemme en eksisterende båt i arbeidet det opprinnelige prosjektet, skyldes ikke minst at vi gjennom å få «Skarven» seilbar, både kan bygge kompetanse for arbeidet på den nye skøyta og for å skape interesse for Hvalerskøyta generelt og prosjektet spesielt.  I den forbindelse ønsker vi at det nye båtskuret, ut over å gi rom for selve arbeidet, også skal være et informasjonssenter. Her er målsettingen å gi publikum informasjon om båttypen og det brede «virkefelt» som Hvaler-skøyta hadde både som losbåt, fiskebåt, fritidsbåt og som modell bl.a. for skøytene  Colin Archer skulle konstruere for Redningsselskapet.

Paul Henriksen

 

6 kommentarer

  1. Ketil Johannessen

    Jeg vil være med å jobbe med dette prosjektet.Skal bare hofteoppereres først

    1. Velkommen skal du være Kjetil – enn så lenge lykke til med operasjonen.

      Beste hilsen Paul

  2. Håkon Danielsen

    Var med å restaurerte Skarven for ca 36 år siden da den var i mesterkokk Hroar Dege sin eie. Nydelig båt svensk eik på norsk furu med einernagler, som Line Dege hentet i skogen rundt Eigeland Verk????

    1. Hei og takk for hyggelig kommentar. Knut Sørensen fortalte at den hadde vært i familien Deges eie. Spennende at du har vært med i arbeidet på båten. Da vil jeg tro at du har viktige opplysninger vi kan ha nytte av når vi forhåpentligvis starter arbeidet på båten neste år. Først skal vi imidlertid bygge et «skur» der denne og nybygget skal inn. Har du for øvrig flere opplysninger om skøytas historie for eksempel som evt. losbåt eller i annen tjeneste?
      Nå har jeg en mailadresse på deg her, men kan du evt. også sende meg et mobilnummer så holder vi kontakten.
      Mvh
      Paul Henriksen

  3. Veldig bra! Vil også å minne om skøyta til dr. Stelma som ligger i Bølingshavn. Den er bygget i ek og har derfor ingen råteproblemer. Kanskje et overskuelig prosjekt?
    Med vennlig hilsen,
    Ola Strand

    1. Hei og takk for kommentar

      Er klar over skøyta til Stelma, men jeg tror nok at med to skøyter, et nybygg og en til restaurering, så har vi mer enn nok arbeid foran oss nå. Vet at flere har sett på skøyta i Bølingshavn, men den er nok i dårligere forfatning enn som så.
      Med vennlig hilsen
      Paul Henriksen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *