I disse dager er det yrene liv i området rundt Brottet og på kystmuseet. Anledningen er at 7. klasse både på Åttekanten og Floren har tatt ruren til området i regi av Den kulturelle skolesekken. Under ledelse av Kathrine Sandstrøm ved kystmuseet og assistert av «stenhoggerne» Vidar Pedersen, Dagfinn Trømborg og «smed» Knut Egil Knudsen, får elevene innføring i stenhoggerhistorien, men ikke bare i form av videofilm og de voksenes fortellinger. Den kanskje viktigste læringen skjer gjennom selv å få prøve seg både i smia og ved bruk av hammer og meisel. mot den harde Hvalergranitten
På bildene er stenhoggerne fra Floren i full sving. I dag rykker elevene fra Åttekanten inn for læring om liv og virke i «fjellet».
Den kulturelle skolesekken er imidlertid ikke den eneste «arenaen» der barn og unge får anledning til å møte historien og delta i spennende og utfordrende aktiviteter. Dere som følger oss er godt kjent også med kystlekeplassens idegrunnlag som bygger på læring og lek i en kystkulturell ramme. I tillegg hører det selvsagt også med å nevne Barne- og ungdomsteateret «Brottungær» der forestillingene i stor grad henter tematikk fra lokalsamfunnets liv og historie.
I forbindelse med søknader om midler og rapporter om driften blir undertegnede ofte stilt ovenfor problemstillingen; hva gjør dere for å legge til rette for barn og unge? Ovenstående eksempler viser at både Kystmuseet Hvaler og Hvaler kulturvernforening gjør mye nettopp for å legge til rette for de som skal overta og bringe samfunnet videre, forhåpentligvis da med en god balast kunnskap og identifikasjon med kystens kultur og historie.
Paul Henriksen