Flottere høstvær er det ikke å forvente i midten av oktober enn det vi opplevde i dag. Det ga et ekstra løft i det mangesidige arbeidet som bl.a. besto i en skikkelig opprydding i gammelt jernskrap for tiden med stenindustri i Brottet. Rundt to tonn med til dels svært tunge deler ble kjørt til Sandbakken. Hvorfor gjør vi så dette? Målsettingen er at vi skal virkeliggjøre et mangeårig ønske om å skape et lite «museum» i det gamle maskinhuset. For selv om vi i dag kastet mye, besto jobben like mye i å skille ut det som skal ligge igjen etter sliterne i Brottet. Det som bl.a. skal tas vare på, er de gamle maskinene som drev kompressorene ute i anlegget. Om vi vil få noen av disse i «drift», er mer tvilsomt, men finner vi den rette til å ta en slik jobb, skal vi aldri si aldri.
Før og etter to turer til Sandbakken. Nå skal det også snart legges inn strøm i dette «museumslokalet» finansiert av UNI-stiftelsen som har bevilget kr 32.000,- til dette el-arbeidet. Sammen med undertegnede var det Kennet Baarstad, Ragnar Holte, Eivind Børresen og Ole-Christian Bärnholdt som tok for seg av «herlighetene»
Takarbeid vil være et gjengangertema fortsatt i flere måneder
Asbjørn Svendsby, Kåre Næss og Trond Valen Engblad i ferd med å avslutte arbeidet på nok et lystårn
Steinar Pettersen klargjør taket på smia for stenlegging
2. akt i arbeidet med losskøyta «Arnt Otto»
Etter en pause på fjorten dager er det igjen full fart i arbeidet med losskøyta «Arnt Otto». I tillegg til selve den praktiske utførelsen, består dette arbeidet i dypdykk i det som måtte være av gamle kilder samt studier bl.a. av Hvalerskøyter som er tatt vare på av kystmuseet. Fremfor alt er dette et svært viktig dokumentasjonsarbeid med tanke på å ta vare på kunnskapen om tidligere tiders båtbyggertradisjoner og teknikker. På bildet Andreas Pagander, Gunnar Eldjarn og Thor-Ivar Olsen